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Big Data Analytics

 

Big Data Analytics- बिग डेटा ऐनालीटिक्स

Big data analytics is a process in which very large groups of data are collected, organized and analyzed so that hidden patterns and useful information can be discovered.

Big data analytics एक ऐसी प्रक्रिया है जिसमें data के बहुत बड़े समूह को collect, organize तथा analyze किया जाता है जिससे कि hidden patterns तथा उपयोगी information को discover किया जा सकें l

Characteristics of Big Data-बिग डेटा की विशेषतायें

1:- Through this, the company or organization can take a better decision by accessing data from search engines and social media sites like: - Face book, Twitter etc.

2:- Through this, with the help of real time insights in Errors, the company solves the problem quickly.

3:- This improves customer service.

4:- By this cost is saved.

5:- By this time is saved.

6:- Based on these analytics we can develop new product according to customer's requirement.

7:- Through this we can understand the condition of the product sold in the market.

8: - Through this the company can control its online reputation.

 

1:- इसके द्वारा कंपनी या organization search engines तथा social media साइटों जैसे:-Face book, Twitter आदि में से data को एक्सेस करके एक बेहतर निर्णय ले सकती है l

2:- इसके द्वारा Errors में real time insights की मदद से कंपनी problem को जल्दी से solve कर लेती है l

3:- इससे customer service बेहतर होती है l

4:- इसके द्वारा cost की बचत होती है l

5:- इसके द्वारा time की बचत होती है l

6:- इन analytics के आधार पर हम customer की जरुरत के हिसाब से नए product को develop कर सकते है l

7:- इसके द्वारा हम market में बिकने वाले प्रोडक्ट की condition को समझ सकते है l

8:- इसके द्वारा कंपनी अपनी online reputation को control कर सकती है l

Applications of Big data- एप्लिकेशन्स ऑफ बिग डेटा

Big data has found many applications in various fields today. The major fields where big data is being used are as follows:

वर्तमान समय में बिग डेटा के विभिन्न क्षेत्रों में कई एप्लिकेशन हैं। इसके प्रमुख क्षेत्र जहाँ बिग डेटा का उपयोग किया जा रहा है, वे इस प्रकार हैं

Government:

The use and adoption of big data within governmental processes allows efficient in terms of cost, productivity, and innovation.. Data analysis often requires multiple parts of government (central and local) to work in collaboration and create new and innovative processes to deliver the desired outcome. Since Government majorly acts in all the domains.

गवर्नमेंटल प्रोसेस में बिग डेटा का अडॉप्शन एवं यूज लागत, प्रोडक्टिविटी, एवं इनोवेशन में एफिशिएंसी को allow करते है । डेटा एनालिसिस गवर्नमेंट के कई हिस्सों (सेंट्रल एवं लोकल) में सहयोग के साथ काम करने एवं वांछित परिणाम को पाने के लिए नए एवं इनोवेटिव प्रोसेस क्रिएट करते है।

Manufacturing:

Analyzing big data in the manufacturing industry can reduce component defects, improve product quality, increase efficiency, and save time and money.

निर्माण उद्योग में बिग डेटा का एनालिसिस (विश्लेषण) कॉम्पोनेन्ट डिफेक्ट को कम करने, उत्पाद की गुणवत्ता में सुधार, एवं इफिसिएन्सी बढ़ाने और समय एवं धन की बचत करने में मदद कर सकता है।

Healthcare:

Big data analytics has helped healthcare improve by providing personalized medicine, clinical risk intervention and predictive analytics, automated external and internal reporting of patient data, standardized medical terms and patient registries.

बिग डेटा एनालिटिक्स ने पर्सनलाइज्ड मेडिसिन, क्लिनिकल रिस्क इंटरवेन्सन और प्रेडिक्टिव एनालिटिक्स. पेशंट के औटोमटेड इंटरनल एवं एक्सटर्नल रेपोर्टिग, मानकीकृत चिकित्सा शर्तों और रोगीयों की रजिस्ट्रि आदि कर स्वास्थ्य सुधार में मदद की है।

Education:

In education, it is used to measure teacher’s effectiveness to ensure a good experience for both students and teachers. With big data in the education sector, it is possible to monitor student actions, such as how long they take to answer a question, which sources they use for exam preparation, which questions they skip, etc.

शिक्षा में इसका उपयोग छात्रों और शिक्षकों दोनों के लिए एक अच्छा अनुभव सुनिश्चित करने के लिए शिक्षक की प्रभावशीलता को मापने के लिए किया जाता है। शिक्षा के क्षेत्र में बिग डेटा द्वारा छात्रों के कार्यों की निगरानी करना संभव है, जैसे कि किसी प्रश्न का उत्तर देने में उन्हें कितना समय लगता है, वे परीक्षा तैयारी के लिए किन स्रोतों का उपयोग करते हैं, कौन से प्रश्न वे छोड़ते हैं, आदि।

Media:

Social media can provide valuable real-time insights into how the market is responding to products and campaigns. With the help of these insights, the companies can adjust their pricing and promotion accordingly.

सोशल मीडिया मूल्यवान वास्तविक समय अंर्तदृष्टि प्रदान कर सकता है कि कैसे बाजार उत्पादों और अभियानों का जवाब दे रहा है। इन जानकारियों की मदद से, कंपनियां अपने मूल्य निर्धारण और पदोन्नति को तदनुसार समायोजित कर सकती हैं।